Ai in jouw website of webshop. Welke tools kunnen je verder helpen en wat zijn eventuele nadelen?

Maak afspraak

5 min leestijd - Geschreven op 11 december 2024

In de digitale wereld van vandaag is kunstmatige intelligentie (AI) een steeds grotere speler geworden. Van chatbots tot SEO-optimalisatie, AI biedt tal van tools die de efficiëntie en effectiviteit van je website of webshop kunnen verbeteren. Maar welke AI-toepassingen zijn echt waardevol voor jouw bedrijf? In dit blog verkennen we verschillende AI-tools die je kunt inzetten om je online aanwezigheid te versterken, de klantenservice te verbeteren en je website te optimaliseren voor hogere conversies.

Geïnteresseerd?

Op zoek naar een frisse kijk op jouw digitale strategie? Laten we samenzitten en bespreken hoe we jouw website, webshop of applicatie kunnen creëren of perfectioneren.

Maak afspraak

Wat is Ai?

Eerst even kort over wat AI is. AI staat voor artificial intelligence; oftwel kunstmatige intelligentie. Het verwijst naar naar technologieën die machines in staat stellen om taken uit te voeren die normaal gesproken menselijke intelligentie vereisen, zoals leren, redeneren, problemen oplossen en beslissingen nemen. Het maakt gebruik van algoritmes en data om patronen te herkennen en te leren van ervaring, zonder dat vaak expliciete programmering nodig is. AI wordt op veel gebieden toegepast, van chatbots en spraakherkenning tot zelfrijdende auto’s en geavanceerde analysetools, en helpt bedrijven processen te automatiseren, de klantbeleving te verbeteren en besluitvorming te optimaliseren. 

We zien dat AI steeds vaker gebruikt wordt voor nuttige toepassingen maar ook vooral om er op het gebied van marketing bij te horen. Hieronder proberen we enkele nuttige AI toepassingen te bespreken die daadwerkelijk iets voor je website of webshop van je onderneming kunnen toevoegen.

Ai Tools voor website-beheerder

Als beheerder van een webshop kun je verschillende AI-tools gebruiken om je efficiëntie te verhogen, de klantervaring te verbeteren en je verkoop te stimuleren. 

1. Chatbots voor klantenservice

Je kent ze wel. Chatbots die vaak geen antwoord hebben op je vragen en eigenlijk alleen maar een extra barrière vormen om contact te krijgen met de klantenservice van de webshop. Wanneer chatbots op deze manier geïntegreerd worden, krijg je als website-beheerder vaak weinig positieve geluiden over je online klantenservice. Gelukkig heb je tegenwoordig betere tools beschikbaar. Enkele voorbeelden zijn de diensten van Tidio of Intercom. Deze tools kunnen klanten automatisch helpen met veelgestelde vragen, productaanbevelingen en zelfs bestellingen.

Onze tip: Ga altijd te rade of een chatbot echt een toevoeging kan zijn en test altijd eerst in een testomgeving. Het nadeel van AI-chatbots kan zijn dat je website minder snel reageert of inlaadt waardoor je bezoekers een minder soepele gebruikerservaring hebben.

2. Productaanbevelingen

Je kan in je webshop natuurlijk zelf aangeven wat belangrijke cross- en upsell producten zijn. Maar hoe handig is het als dit voor je gedaan wordt? Dit kan je als webshop met veel producten namelijk veel tijd schelen. Met platforms Dynamic Yield of Algolia kan dit proces (deels) voor je uit handen gegeven worden. Op basis van klantgedrag kunnen productaanbevelingen verder gepersonaliseerd worden, waardoor de kans op cross-sell en upsell vergroot wordt.

Om rekening mee te houden: Platformen als deze kunnen handig zijn wanneer je een groot aanbod aan producten verkoopt. Heb je een beperkt aantal producten op je webshop staan, dan zal je waarschijnlijk langer bezig zijn om deze systemen in te richten. Daarnaast moet je altijd in je achterhoofd houden dat product- en / of bezoekersinformatie gedeeld kan worden met deze platformen.

3. Ai voor voorraadbeheer

Ook voorraadbeheer kun je (deels) laten optimaliseren door AI. Zo kun je het bijvoorbeeld gebruiken om je voorraden automatisch bij te houden, te voorspellen wanneer nieuwe producten besteld moeten worden en wat de beste voorraadniveaus zijn. TradeGecko heeft bijvoorbeeld diensten die hier wellicht wat voor je kunnen betekenen.

Onze tip: Ook hier geldt weer, heb je relatief weinig producten in je shop staan, dan zal je er waarschijnlijk verstandiger aan doen om het beheer in eigen hand te houden. We raden het dan ook af om tools te gebruiken met de reden ‘omdat het kan’. Daarnaast moet je bij het gebruik van tools zoals deze rekening houden met de impact van website snelheid en uitwisseling van websitegegevens met derde partijen.

Vooraadbeheer met AI

4. Hulp voor SEO-optimalisatie

Iedereen wil natuurlijk dat zijn of haar website of webshop beter geïndexeerd wordt door zoekmachines. Gelukkig hoef je tegenwoordig niet alles meer zelf te doen en kan AI je ook hiermee helpen. Tools van SurferSEO en Clearscope kunnen je helpen met gepersonaliseerde taken en tips om je bestaande webpagina’s te verbeteren. Zo krijg je bij SurfersSEO elke week elke week ontvang je nieuwe aanbevelingen, gebaseerd op de inhoud en strategieën van concurrerende pagina’s die hoger ranken. 

5. Teksten schrijven met ChatGPT

Het schrijven van website teksten met ChatGPT kan je enorm helpen om snel en efficiënt content te genereren. ChatGPT kan suggesties geven voor pakkende koppen, goed gestructureerde paragrafen en SEO-geoptimaliseerde tekst. Door het gebruik van AI kun je relevante zoekwoorden integreren en zorgen voor een vlotte, leesbare stijl. ChatGPT is ook in staat om je te helpen bij het schrijven van productbeschrijvingen, blogartikelen of zelfs FAQ’s. Dit bespaart tijd en zorgt ervoor dat je website altijd up-to-date en aantrekkelijk blijft voor bezoekers. Het is een handige tool voor zowel beginners als ervaren schrijvers.

Onze tip: We zien dat gegeneerde teksten vaak lang van stof of ‘om de hete brei heendraaien’ om het aantal woorden te vergroten. Controleer altijd of je teksten prettig leesbaar zijn. Kwaliteit boven kwantiteit.

webteksten schrijven met AI

Conclusie

AI-tools kunnen je zeker helpen om je website of webshop te optimaliseren. Chatbots verbeteren de klantenservice, terwijl AI voor voorraadbeheer kan zorgen voor efficiënte voorraadcontrole. SEO-tools verhogen je zichtbaarheid in zoekmachines, en ChatGPT helpt je snel en gemakkelijk met het schrijven van SEO-vriendelijke teksten. Laadt je alleen niet verleiden door klakkeloos zaken over te nemen of te implementeren. Ga bij jezelf na of iets daadwerkelijk een meerwaarde is en probeer gimmicks te voorkomen. 

Wil jij jouw online aanwezigheid naar een hoger niveau tillen met een beter doordachte gebruikerservaring ? Neem contact op en ontdek hoe wij jou kunnen helpen! Bezoek onze pagina’s over UI & UX Design, Websites en Webshops voor meer informatie over onze expertises. 

Geïnteresseerd?

Op zoek naar een frisse kijk op jouw digitale strategie? Laten we samenzitten en bespreken hoe we jouw website, webshop of applicatie kunnen creëren of perfectioneren.

Maak afspraak

Deel deze pagina

LinkedIn Facebook Twitter

Samen bouwen aan jouw online succes?

Bij Eye Entertainment in Groningen geloven we sterk in het samenspel tussen creativiteit en gebruiksvriendelijkheid. Of het nu gaat om het ontwerpen van een website met een strakke, intuïtieve gebruikerservaring of het bouwen van een webshop die opvalt en converteert, we combineren design met functionaliteit. Samen kunnen we de perfecte mix creëren voor jouw digitale aanwezigheid.

Maak afspraak